Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
22-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS
fot. České dráhy
Narodowy czeski przewoźnik kolejowy zamierza wyposażyć maksymalnie 6 posiadanych spalinowych zespołów trakcyjnych Desiro Classic produkcji Siemensa w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS. Zakupione na rynku wtórnym pojazdy obsługują relacje w powiecie Děčín w kraju usteckim.

Desiro Classic to rodzina elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, produkowanych przez Siemens Mobility od 1999 roku. Rozpoczęcie produkcji seryjnej zbiegło się w czasie z przejęciem przez koncern innego niemieckiego producenta, czyli Duewaga, który opracował rzeczoną konstrukcję. Początkowo Duewag w ramach tego projektu przymierzał się do stworzenia wersji rozwojowej autobusów szynowych RegioSprinter, jednak z czasem – za sprawą zmiany wymagań pierwszego zamawiającego, czyli Deutsche Bahn, w zakresie wytrzymałości nadwozia w przypadku zderzeń – podjęto decyzję o zmianie koncepcji. Ostatecznie Desiro (obecnie określane mianem Desiro Classic) stało się platformą zespołów trakcyjnych z wózkami Jacobsa między członami oraz relatywnie lekkimi nadwoziami, opartymi o samonośne elementy wykonane z duraluminium.

Można powiedzieć, że pojazdy z tej serii wyprzedziły swoje czasy – ponadczasowy design, dobre wyciszenie przestrzeni pasażerskiej, wysoka jakość komponentów, czy spokojny bieg spowodowały, że Desiro Classic zyskały dość szybko sympatię pasażerów. Po wyeliminowaniu tzw. chorób wieku dziecięcego stały się także niezawodne. Najbardziej popularny okazał się dwuczłonowy wariant z napędem spalinowym – pierwszy nabywca, czyli wspomniane DB, zamówiły aż 332 takie pojazdy. Dokładnie takie same pociągi kupiło także wielu prywatnych przewoźników kolejowych w Niemczech, a także koleje państwowe w Austrii, Bułgarii, Danii, Grecji, Rumunii, Stanach Zjednoczonych i Węgrzech. Część dotychczasowych właścicieli tych pojazdów, wraz z narastającą w Unii Europejskiej presją na dekarbonizację obsługi tras niezelektryfikowanych, postanowiła je sprzedać.

6 sztuk jednostek spalinowych Desiro Classic w najbardziej popularnej wersji dwuczłonowej od dotychczasowego właściciela, czyli Hessische Landesbahn, w roku 2023 postanowiły nabyć České dráhy, czyli czeski narodowy przewoźnik kolejowy. Zostały one wyprodukowane w 2005 roku. Obsługują one obecnie linię U8 w kraju usteckim, łączącą Děčín i Rumburk. Obydwa miasta znajdują się w dawnym powiecie Děčín. ČD wykorzystują również Desiro Classic użyczonych przez DB Regio do obsługi transgranicznej relacji Děčín – Bad Schandau – Sebnitz – Rumburk, która przebiega w dużej mierze przez tzw. Šluknovský výběžek, czyli cypel szluknowski, charakterystyczne wybiegnięcie terytorium Republiki Czeskiej w głąb Niemiec. Správa železnic, czeski zarządca infrastruktury kolejowej, zakłada, że część przygranicznych odcinków w rejonie Děčína zostanie wyposażonych wyłącznie w system sterowania ruchem kolejowym ETCS.

Jak podaje portal Zdopravy.cz, perspektywa uruchomienia systemu ETCS na tych fragmentach czeskiej sieci kolejowej jest dość mglista – SZ od 2 lat nie jest w stanie wyłonić wykonawcy. Niezależnie od trwającego impasu, ČD postanowiły nie czekać już dłużej na rozstrzygnięcie po stronie SZ i wyposażyć Desiro Classic w urządzenia pokładowe systemu ETCS zawczasu. W tym celu ogłoszony został właśnie stosowny przetarg. Narodowy przewoźnik zamierza podpisać umowę ramową z wykonawcą, w ramach której w wariancie maksymalnym prace zostaną wykonane we wszystkich 6 posiadanych pojazdach z tej serii. Warto dodać, że ČD – w przeciwieństwie do polskich przewoźników kolejowych – zabudowują urządzenia pokładowe ETCS zarówno w nowych, jak i starszych pojazdach, także w przypadku tych ostatnich na dużą skalę.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Tabor i technika

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Mikołaj Kobryński 15 września 2025

Więcej KISS-ów na Słowacji

Tabor i technika

Więcej KISS-ów na Słowacji

Mikołaj Kobryński 12 września 2025

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Tabor i technika

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Mikołaj Kobryński 15 września 2025

Więcej KISS-ów na Słowacji

Tabor i technika

Więcej KISS-ów na Słowacji

Mikołaj Kobryński 12 września 2025

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij