Narodowy czeski przewoźnik kolejowy zamierza wyposażyć maksymalnie 6 posiadanych spalinowych zespołów trakcyjnych Desiro Classic produkcji Siemensa w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS. Zakupione na rynku wtórnym pojazdy obsługują relacje w powiecie Děčín w kraju usteckim.
Desiro Classic to rodzina elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, produkowanych przez Siemens Mobility od 1999 roku. Rozpoczęcie produkcji seryjnej zbiegło się w czasie z przejęciem przez koncern innego niemieckiego producenta, czyli Duewaga, który opracował rzeczoną konstrukcję. Początkowo Duewag w ramach tego projektu przymierzał się do stworzenia wersji rozwojowej autobusów szynowych RegioSprinter, jednak z czasem – za sprawą zmiany wymagań pierwszego zamawiającego, czyli Deutsche Bahn, w zakresie wytrzymałości nadwozia w przypadku zderzeń – podjęto decyzję o zmianie koncepcji. Ostatecznie Desiro (obecnie określane mianem Desiro Classic) stało się platformą zespołów trakcyjnych z wózkami Jacobsa między członami oraz relatywnie lekkimi nadwoziami, opartymi o samonośne elementy wykonane z duraluminium.
Można powiedzieć, że pojazdy z tej serii wyprzedziły swoje czasy – ponadczasowy design, dobre wyciszenie przestrzeni pasażerskiej, wysoka jakość komponentów, czy spokojny bieg spowodowały, że Desiro Classic zyskały dość szybko sympatię pasażerów. Po wyeliminowaniu tzw. chorób wieku dziecięcego stały się także niezawodne. Najbardziej popularny okazał się dwuczłonowy wariant z napędem spalinowym – pierwszy nabywca, czyli wspomniane DB, zamówiły aż 332 takie pojazdy. Dokładnie takie same pociągi kupiło także wielu prywatnych przewoźników kolejowych w Niemczech, a także koleje państwowe w Austrii, Bułgarii, Danii, Grecji, Rumunii, Stanach Zjednoczonych i Węgrzech. Część dotychczasowych właścicieli tych pojazdów, wraz z narastającą w Unii Europejskiej presją na dekarbonizację obsługi tras niezelektryfikowanych, postanowiła je sprzedać.
6 sztuk jednostek spalinowych Desiro Classic w najbardziej popularnej wersji dwuczłonowej od dotychczasowego właściciela, czyli Hessische Landesbahn, w roku 2023 postanowiły nabyć České dráhy, czyli czeski narodowy przewoźnik kolejowy. Zostały one wyprodukowane w 2005 roku. Obsługują one obecnie linię U8 w kraju usteckim, łączącą Děčín i Rumburk. Obydwa miasta znajdują się w dawnym powiecie Děčín. ČD wykorzystują również Desiro Classic użyczonych przez DB Regio do obsługi transgranicznej relacji Děčín – Bad Schandau – Sebnitz – Rumburk, która przebiega w dużej mierze przez tzw. Šluknovský výběžek, czyli cypel szluknowski, charakterystyczne wybiegnięcie terytorium Republiki Czeskiej w głąb Niemiec. Správa železnic, czeski zarządca infrastruktury kolejowej, zakłada, że część przygranicznych odcinków w rejonie Děčína zostanie wyposażonych wyłącznie w system sterowania ruchem kolejowym ETCS.
Jak podaje portal Zdopravy.cz, perspektywa uruchomienia systemu ETCS na tych fragmentach czeskiej sieci kolejowej jest dość mglista – SZ od 2 lat nie jest w stanie wyłonić wykonawcy. Niezależnie od trwającego impasu, ČD postanowiły nie czekać już dłużej na rozstrzygnięcie po stronie SZ i wyposażyć Desiro Classic w urządzenia pokładowe systemu ETCS zawczasu. W tym celu ogłoszony został właśnie stosowny przetarg. Narodowy przewoźnik zamierza podpisać umowę ramową z wykonawcą, w ramach której w wariancie maksymalnym prace zostaną wykonane we wszystkich 6 posiadanych pojazdach z tej serii. Warto dodać, że ČD – w przeciwieństwie do polskich przewoźników kolejowych – zabudowują urządzenia pokładowe ETCS zarówno w nowych, jak i starszych pojazdach, także w przypadku tych ostatnich na dużą skalę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.